سه تصمیم کلیدی برای 30 میلیون سهامدار عدالت

[ad_1]

کمیته عالی بورس تصمیم جدیدی در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام اتخاذ کرد که سرنوشت 30 میلیون سهامدار را که به‌طور غیرمستقیم سهام خود را مدیریت می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته با انتشار سهام عدالت، 30 میلیون سهامدار سهام عدالت با انتخاب مدیریت غیرمستقیم سهام، سهامدار شرکت های سرمایه گذاری عدالت استانی شدند.

ارزش بازار این شرکت ها از مرز 34 هزار میلیارد تومان گذشته است و دولت قبل با برگزاری همایش برق شرکت های سرمایه گذاری استانی به سهامداران اجازه داد تا با شرکت در جلسات هیئت مدیره شرکت ها را انتخاب کنند.

این رویداد که بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور محسوب می شود، ابتدا قرار بود 11 مارس سال گذشته برگزار شود اما در نهایت لغو شد.

در نهایت در دولت جدید مقرر شد طرح جدید سهام عدالت تدوین شود؛ این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی بورس نیز مطرح شد که تصمیم جدیدی درباره شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت اتخاذ شد.

یکی از مصوبات کمیته عالی بورس حذف تبصره 1 ماده 3 ضوابط اجرایی آزادسازی سهام عمومی بود. پیش از این، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید سبد سهام خود را بر اساس ارزش بازار به عنوان دارایی‌های نقد طبقه‌بندی می‌کردند؛ بنابراین با توجه به کاهش قیمت‌های بورس طی یک سال و نیم گذشته، شرکت‌ها مجبور بودند در پایان دوره مالی زیان را شناسایی کنند. سال منتهی به سپتامبر هر سال

پس از حذف این تبصره، پرتفوی سرمایه گذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی طبق استانداردهای حسابداری به عنوان دارایی های بلندمدت طبقه بندی می شود که بر اساس بهای تمام شده در صورت های مالی منعکس می شود و در ذخیره کاهش ارزش لحاظ نمی شود. .

مصوبه دیگر شورا این است که شرکت های سرمایه پذیر مانند افزایش سرمایه ناشی از حساب های دریافتنی و جریان نقدی باید وجوه مورد نیاز برای تکمیل افزایش سرمایه را برای پرداخت سود نقدی برداشت و سپس سود سهام را با حاشیه پرداخت کنند. این شرکت به دنبال عدالت برای سهامداران خود است.

این امر موجب حفظ سهام سهامداران عادل در شرکت های سرمایه پذیر می شود و مالکیت ذینفعان آن شرکت ها را کاهش نمی دهد.

پیش از این تنها انجمن های سرمایه گذاری استانی نمایندگانی را برای نمایندگی شرکت های سرمایه گذاری استانی در مجامع شرکت های سرمایه پذیر تعیین می کردند، اما بر اساس مصوبه 13 بهمن 1380 تا تیرماه 1401 کارگروهی توسط انجمن های سرمایه گذاری استان ها، شورای عالی بورس تشکیل می شد. بورس و وزارت اقتصاد و دارایی نمایندگانی از شرکت های سرمایه گذاری استانی را برای حضور در اجلاس شرکت های سرمایه پذیر منصوب می کند که نتیجه این می شود که علاوه بر یک سازمان غیردولتی به عنوان مرکز موسسات سرمایه گذاری، نهادهای حرفه ای مانند کمیته عالی سازمان های سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند. بورس اوراق بهادار، وزارت امور اقتصادی نیز مسئولیت انتخابات را بر عهده خواهد داشت. حضور نمایندگان در جلسات داخلی.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما