آمریکا و چین؛ تضاد و همزیستی در فناوری!

[ad_1]

فرارو- ایالات متحده و چین در یک جنگ فناوری تمام عیار هستند که تقریباً بر هر صنعت در آینده تأثیر خواهد گذاشت. مناقشه تجاری تحت دولت ترامپ در دوران جو بایدن، رئیس جمهور فعلی، تشدید شده است و نمی توان پیش بینی کرد که اوضاع چگونه به پایان می رسد.

به گزارش فرارو، در واقع، جنگ فناوری آمریکا و چین ادامه جنگ تجاری است که ایالات متحده علیه قدرت شرقی در سال 2018 به راه انداخت. جنگ تجاری ایالات متحده و چین به جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده اطلاق می شود که پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در 6 ژوئیه 2018، بر 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی تعرفه وضع کرد و با چین متقابل کرد. موجود به زبان آمریکایی در همان سال، ایالات متحده مجموعه‌ای از شکایت‌ها را علیه شرکت‌های فناوری چینی مطرح کرد و آنها را به سرقت ابزارهای امنیت سایبری و نقض تحریم‌های ایالات متحده متهم کرد. غول های فناوری چینی هوآوی و زد تی ای متعاقبا هدف تحریم های آمریکا قرار گرفتند و از فروش قطعات و تجهیزات منع شدند.

در حالی که در قالب یک جنگ تجاری شروع شد، به سرعت ماهیت تکنولوژیکی به خود گرفت و به سرعت به نبردی برای رهبری در فناوری های کلیدی مانند 5G، هوش مصنوعی (AI) و نیمه هادی ها تبدیل شد. اقدام ایالات متحده علیه صنعت فناوری چین نیز چین را وادار به مقابله به مثل کرده است. به سرعت سرمایه گذاری در فناوری را افزایش داد و به دنبال حذف زنجیره تامین خود از بازار ایالات متحده بود. در هر صورت، ما وارد سال 2022 شده ایم و هنوز اتفاق خاصی در چین رخ نداده است. هواوی و زد تی ای، اهداف اصلی تحریم های اقتصادی آمریکا، همچنان باقی مانده اند و هر ساله تجهیزات جدیدی تولید می کنند. هواوی هنوز در حال ساخت گوشی های هوشمند در زمانی بود که اکثر کارشناسان فکر می کردند به زودی از بین می رود.

Huawei P50 اولین دستاورد سال 2022 است

اولین ماه سال 2022 است و هواوی که باید حداقل صنعت موبایل را از دست می داد، با گوشی های پرچمدار جدید سری P خود به بازار بازگشته است. البته، این گوشی پرچمدار همچنان دارای آثار تحریمی است، زیرا تنها از فناوری 4G و تراشه اسنپدراگون 888 پشتیبانی می کند، زیرا ممنوعیت تجارت خرده فروشی مانع از خرید قطعات این شرکت می شود. همچنین مانند سایر گوشی های این برند، Huawei P50 به نرم افزار اختصاصی گوگل دسترسی ندارد، اما می تواند سیستم عامل Android Harmony را اجرا کند زیرا تمام کدهایی که پایه اندروید را می سازند رایگان و باز هستند.

با این حال، Huawei P50 هر آنچه را که انتظار دارید ارائه می دهد، از جمله یک دوربین بزرگ و گران قیمت با برند لایکا، و پلتفرم هوش مصنوعی و ML خود هوآوی. اینها دستگاه هایی هستند که فقط در بین بهترین گوشی های هوشمند اندرویدی می توانید آنها را ببینید و حتی در برخی موارد کاملاً منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال، Huawei P50 بهترین دوربین را در لیست رسمی همه گوشی های هوشمند موجود در بازار دارد.

جایگاه قدرتمند هوآوی در بازار گوشی های هوشمند به دلیل محدودیت هایی که ایالات متحده و شرکای تجاری آن بر این شرکت تحمیل کرده اند، خیره کننده است. با این حال، ذکر این نکته مهم است که این تلفن‌ها هدف تحریم‌های اولیه یا بعدی ایالات متحده نبودند، بلکه پول‌ساز واقعی هواوی بودند – هدف اصلی تجهیزات و فناوری 5G این شرکت.

آمریکا و چین؛ تضاد و همزیستی در فناوری!

فناوری های هوشمند مانند 5G

هواوی، زد تی ای و تعداد انگشت شماری از شرکت های کوچکتر چینی تجهیزات 5G با کیفیت بالا و کم هزینه تولید می کنند. این در مورد تجهیزاتی نیست که شما یا من می توانیم بخریم، بلکه در مورد تجهیزاتی است که شرکت های بزرگی مانند اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات می خرند. قبل از تحریم های اولیه، هواوی و زد تی ای تجهیزات کافی در ایالات متحده داشتند، اما در سایر نقاط جهان، این دو شرکت به دلیل قیمت های رقابتی، پیشتاز جهان هستند. با اعمال تحریم ها و البته بسیاری از کشورهای تحریم شده، جایگاه این دو شرکت نیز از بین رفته است.

ممنوعیت و تحریم فعلی دو دلیل دارد. اولین مورد این است که جامعه اطلاعاتی نگران است که شرکت هایی که تجهیزات حیاتی تولید می کنند ممکن است به نوعی فناوری یا نرم افزار جاسوسی را پشت محصولات خود قرار دهند. در حالی که این هرگز ثابت نشده است، باید گفت که واقعاً ممکن است. در واقع، اگر شکی وجود داشته باشد، این ممنوعیت ها باید تصمیم عاقلانه ای باشد، زیرا هیچ کس نمی خواهد تجهیزات حیاتی مانند برق یا آب را به خطر بیندازد.

دلیل دوم اقتصادی است. برای چندین دهه، ایالات متحده پیشرو جهانی در تحقیق و توسعه فناوری و نوآوری بوده است. این وضعیت به آرامی تغییر کرده و توسط چین به چالش کشیده شده است. چین از قدرت دولتی خود، از جمله میلیاردها دلار، برای دستیابی و پیشی گرفتن از ایالات متحده از طریق ابتکاری به نام MIC (ساخت چین) 2025 استفاده کرده است. همه‌گیری جهانی کنونی همچنین به تنش‌های بیشتر بین دو کشور دامن زده است، به طوری که بایدن دستوری اجرایی صادر کرد که علاوه بر قوانین قبلی تراشه و باتری، به تامین تجهیزات پزشکی و فلزات گرانبها نیز رسیدگی می‌کند.

همچنین نگرانی هایی وجود دارد که چین از روش های دیگری مانند سرقت مالکیت معنوی، مهندسی معکوس و حتی تروریسم مالی تحت حمایت دولت (به دلیل عدم نظارت) علیه غرب استفاده کند. چندین قانونگذار ایالات متحده این ایده ها و نگرانی های اقتصادی را مطرح کرده اند که واکنش دولت را به دنبال داشته است. آیا ابتکار MIC 2025 یک حرکت واقعی برای سوق دادن بیشتر ایالات متحده به سمت فروپاشی اقتصادی است یا چین از جاسوسی صنعتی علیه شرکت های آمریکایی حمایت می کند؟ حقیقت این است که هیچ مدرک محکمی برای اثبات آن وجود ندارد، اما بسیاری در دولت ایالات متحده آن را باور دارند.

در واقع، تأثیر عمده ای بر مصرف کنندگان آمریکایی نداشته است. اقتصاد ایالات متحده با وجود این ممنوعیت که باعث کمبود تراشه در بازار جهانی و تاخیر در عرضه برخی از گوشی ها یا برخی خودروها شده است، هنوز سقوط نکرده است. سایر اختلالات برای مصرف کنندگان کمتر قابل توجه است، زیرا شرکت هایی که از استفاده از تجهیزات هوآوی منع شده اند اکنون با کمک دولت خودشان تجهیزات مشابهی را می سازند، اگرچه افزایش قیمت ها را نمی توان فراموش کرد.

این جنگ به کجا ختم می شود؟

بر اساس آمار فروش جهانی که می تواند گمراه کننده باشد، ایالات متحده در این جنگ در آستانه پیروزی قرار دارد. اگر کسی نگران این باشد که شرکتی مانند هواوی چیزی بیش از یک مرکز تولیدی با بودجه دولتی نیست، تا زمانی که اختلال جهانی هدف واقعی باشد، سودآوری بی اهمیت است. چین بزرگترین بازار واحد برای تقریباً همه چیز در جهان است. گروهی از مصرف کنندگان را دارد که بیشتر نیاز دارند (و می خواهند). در واقع، این حوزه کلیدی بود که رونق تولید را در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم به ایالات متحده آورد. نه فقط تکنولوژی، بلکه چیزهای پیش پا افتاده تر و مهم تر مانند چوب و فولاد.

جنگ تجاری کنونی می تواند با تلاش برای انکار فناوری مورد نیاز برای رشد و نوسازی، به آرامی این صنایع را نابود کند. دولت ایالات متحده بر این باور است که برای دستیابی به رشد در داخل، باید رشد را در کشورهای مخالف متوقف کند. از طرف دیگر چین یک بازیگر کارکشته است. دولت در هر شرکت بزرگی در داخل مرزهای خود سرمایه گذاری می کند، چه مرتبط با فناوری باشد یا نباشد. بودجه و حمایت برای تقویت رشد اقتصادی سال به سال افزایش یافته است، به ویژه اکنون که با دشمن اقتصادی روبرو است که نشان داده دیگر نمی خواهد دوستی داشته باشد. شما واقعاً نمی توانید در اینجا ایالات متحده یا چین را مقصر بدانید زیرا هر دو دولت به دنبال منافع خود و بهترین منافع شهروندان خود هستند.

با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که چنین محدودیت هایی تنها “پرده آهنی دیجیتال” بین غرب و چین را تشدید می کند. علاوه بر این، کارشناسان می گویند جهان به دو اکوسیستم فناوری رقابتی و فراگیر تقسیم می شود که هر کدام دارای اینترنت، سخت افزار، ارتباطات و پلتفرم های خاص خود هستند. ادامه چنین جنگی ناگزیر تلفات دو طرف و همچنین خسارات هنگفتی را برای بقیه جهان به همراه خواهد داشت. به نظر می رسد دو قدرت نیز از هزینه های بیشتر جنگ در ازای منافع خود آگاه هستند که گاه به معنای حل و فصل اختلافات جدی است.

منبع: androidcentral

فیلمنامه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما